Kötelező lesz a BKV-ra költeni az iparűzési adót: másra nem biztos, hogy jut

2015. december 16. 10:39

Egy salátatörvény részeként módosította a kormány kedden a helyi adókról szóló jogszabályt: ennek eredményeként ugyan több pénzhez jut az iparűzési adóból a főváros a kerületek rovására, de azt kötelezően a BKV-ra kell fordítani, így másra nagyon nem marad pénz – írja a Népszabadság. Tarlóst meglepetésként érte a Rogán-Varga-páros módosítója: az agglomerációs tömegközlekedés megszüntetésével fenyeget.

2015. december 16. 10:39

Módosította a parlament a helyi adókról szóló jogszabályt, a budapesti városházán pedig kitört a pánik: minden bevételt a BKV-ra kéne fordítani, de ha ez így lesz, nem jut pénz másra – írja a Népszabadság és a Népszava. Az új jogszabály szerint a helyben maradó iparűzési adóból származó bevételek aránya tolódik el fokozatosan Budapesten: 2017-re 54 százalékát a főváros kapja, 46 százalék marad a kerületeknél (az arány most 51-49 a főváros javára) – ez hatmilliárd forint pluszt jelent Tarlósnak. A kormány viszont az állami normatíva csökkentésével már jövőre hatmilliárdot vesz el a fővárostól: 24 milliárd helyett 2016-ban 18 milliárd, 2017-ben 15 milliárd, 2018-ban 12 milliárd lesz a támogatás.

Ennél súlyosabb hatása lehet a lap szerint annak a kitételnek, amely szerint az iparűzési adóból származó bevételt a szükséges mértékig a közösségi közlekedésre kell költeni. Ez akár azt is jelentheti, hogy a teljes összeget a BKV finanszírozására kell fordítani.

Akkor viszont másra nem nagyon marad pénz

A Demszky-érához képest jelenleg jelentősen kisebb a fővárosi költségvetés: az akkori 580 milliárdos költségvetési főösszeg mára 324 milliárdra olvadt. Budapest elvesztett egy sor működési támogatást, a fővárosiak által befizetett szja-ból 15 százalékot juttat vissza a kormány és kiesett az idegenforgalmiadó-bevétel is. Így a lap szerint most kötelezően közösségi közlekedésre fordítandó összeg az egyetlen olyan bevétel, amelyből a közvilágításra, szociális intézményekre és parkokra lehet költeni.

Tarlós István a Népszabadságnak azt mondta: nem ismeri a módosítást, de ha igaz, akkor a kormány ezzel gyakorlatilag felszámolja az agglomerációs közösségi közlekedést, mivel ez nem kötelező feladata a fővárosnak. Tarlós ennek ellenére bízik a kormányfővel tervezett jövő heti találkozójában.

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sötétbenbújkálóellenforradalmár
2015. december 16. 17:21
Égbekiálltó f.sság az egész bkv ügy. Aki ezen komolyan tűnődik az írja ki a homlokára, hogy "én vagyak az ostoba polgár". Gumicsont. Le kell állítani, kretének fecsegéséhez téma. Már az elsőtarlós féle emberkedésnél is röhögő görcsöt kaptam.
liberálzöld.
2015. december 16. 13:16
A TAO-t meg kötelező focira költeni. Értjük?
gubenc
2015. december 16. 12:24
Tessék már türelmesebbnek lenni egy picit! Az olimpia nyereségéből jut majd pénz Budapest finanszírozására is.
Pofa Benő
2015. december 16. 11:16
Mi a van a parkolási díjakból befolyó pénzekkel? A halódó Nyugaton abból(is) finanszírozzák a tömegközlekedést.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!